Een jaar lang deed mission chair Aletta Smits (missie Help, Spotify begrijpt mij niet) samen met jonge journalisten en mediamakers onderzoek naar de algoritmen van Spotify. Door onder andere laagdrempelige interviews met gebruikers en makers te houden, verkreeg ze inzicht in de wereld van algoritmen, wiskundige formules en aanbevelingen. ‘Wij wilden weten hoe het kan dat er ondanks al die wiskunde en algoritmes bij bijvoorbeeld Spotify, zoveel aanbevelingen uitrollen waar je als gebruiker niet zoveel mee kan. We hebben inzicht gekregen in bepaalde basismechanismen, waarmee een recommender systeem werkt.’
In grote lijnen heeft Smits gekeken naar welke datastromen zo’n recommender meeneemt om de gebruiker bepaalde muziek en films voor te schotelen. Maar mensen begrijpen dit soort aanbevelingen niet altijd. En dus kwam Smits niet alleen met mooie uitkomsten, maar riep haar missie ook bepaalde vervolgadviezen op. ‘Neem de gebruiker mee in je recommender systemen’, stelt Smits. ‘Er hoort transparantie bij, het gevoel: je wordt gekend’. En dus stelt Smits dat je moet weten wat je algoritme doet. ‘Algoritmen worden namelijk steeds vaker een soort black box, waarvan ook de maker niet altijd precies weet hoe het zit. Als je transparant wilt zijn, moet je ook nadenken hoe je je algoritmen in elkaar zet.’
Bekijk hieronder de terugblik van Aletta Smits:
Bekijk hier de andere items van deze missie:
Hoe Spotify jouw muzieksmaak bepaalt
De werking van algoritmes van dating apps
Berekeningen van aanbevelingssystemen