Enterprise UX: De gebruiker betrekken bij software design

Wanneer is software gebruiksvriendelijk? En hoe wordt de wens van de gebruiker meegenomen in het ontwikkelproces van deze software? Tijdens de Enterprise UX Conferentie in het hoofdgebouw van de NS kwamen verschillende professionals op het gebied van UX design bij elkaar om te praten over bedrijfssoftware. Voor het onderzoek van Koen van Turnhout naar de

World Usability Day: Aftrap onderzoek naar bruikbaarheid bedrijfssoftware

Bedrijfsmedewerkers krijgen vaak te maken met bepaalde software, maar deze sluit niet altijd aan bij de wensen of capaciteiten van de medewerker. Lectoren van de Hogeschool Utrecht Xander Lub (Organisaties in Digitale Transities) en Koen van Turnhout (Human Experience & Media Design), zijn op World Usability Day een onderzoek gestart naar de bruikbaarheid van bedrijfssoftware.

World Interaction Design Day: Niet alleen interactie tussen mens en computer

Op World Interaction Design Day was de Hogeschool Utrecht een verzamelplek voor de IxDA (Interaction Design Association). In samenwerking met ons lectoraat brachten zij interaction designers van over de hele wereld samen om werkervaringen met elkaar te delen. Dit ging onder andere over inclusief, ethisch verantwoord, toegankelijk en anti-kapitalistisch design. En onze redactie kon daar

Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

In de tijd dat je opstaat en op je werk aankomt, heb je al met een scala aan recommender systemen te maken gehad. Een muziekdienst om een kickstart aan je dag te geven, een gepersonaliseerde nieuwsfeed die je op de hoogte houdt van wat je interesseert en zelfs een app als Google Maps die je

Missie 9: Outside looking in

Recently, a group of students were talking about AI misgendering black women and being unable to identify Asian people. They remarked: “Maybe these functions weren’t intended for them, so they shouldn’t complain.” To say that I was shocked is an understatement. How could they think that? Six months before, another group of students and I

Missie 8: Mijn vriend de robot

Er worden steeds meer chatbots en robots gebruikt in de publieke sector. Kinderen en tieners komen in het onderwijs en de zorg in toenemende mate in contact met bots. De kunstmatige ‘buddies’ kunnen worden gebruikt om te leren rekenen, maar kinderen willen soms ook hun hart bij hen kunnen luchten. Daarom wordt het steeds belangrijker

Missie 7: Grip op de AVG van je game

Wat als je als gameontwikkelaar eenvoudig zelf in een half uurtje kunt zien of je ontwerp van je game voldoet aan de eisen die de AVG stelt aan je game? Een deel van de Nederlandse gameontwikkelaars en ontwerpers houdt zich bezig met het bouwen van serieuze games. Ze realiseren zich heel goed dat bij het

Missie 6: De gebruiker aan het stuur

Dialoog tussen mens en algoritme. Dingen die ik doe beginnen vaak vanuit een verwondering: “Goh, hoe maak je nou een eetbare hot sauce met de ‘Carolina Reaper’, de heetste peper van de wereld?”, “Goh, hoe kan AI ingezet worden om te ondersteunen in het schrijven van een Dungeon and Dragons verhaal?”. Ook deze missie kwam

Missie 5: Dear human, can I actually help you?

Up until a few years ago, I did not care much about Conversational Interfaces all that much.  Chatbots I would avoid altogether. To me Siri was laughable. Its mistakes made me, and my friends laugh when it would fail to understand my accents and Alexa a finicky device no serious person would use for a

Missie 4: Word ‘ik’ steeds meer een bot?

Bij het horen van bots gaat mijn geheugen graven in het verre verleden. Welke associatie heb ik met bots, wat toch een afkorting is van robots? Ik moet gelijk denken aan series en films waarin ik deze als eerste ben tegen gekomen. Mijn herinnering gaat terug naar Robocop, Terminator, Wall-E, Star Wars en Star Trek, dus films en series

Missie 3: Grover in 3D. Is dat een goed idee?

 “Hello! It is me, your lovable friend Grover. Come over here towards me, come closer.” Via Virtual Reality (VR) brillen zien kleuters het blauwe pluizige karakter uit Sesamstraat vrolijk naar hen zwaaien. Afgesloten van de werkelijke wereld komt VR-Grover een stuk groter en realistischer over dan zijn TV-versie. Ook kan VR-Grover tot het puntje

Missie 2: Data Bias as an Emerging Challenge in the Digital Society

How to Build Inclusive Digital Technology?   Imagine trying to unlock your phone with your fingerprint, but it just won’t scan it because your thumb is too small. Or you keep repeating the same phrase over and over again, but your mobile phone’s voice assistant still doesn’t “understand” what you’re trying to say.   Some of us are familiar with these kinds of glitches that lower our user experience. Mostly,

Missie 1: HELP, Spotify begrijpt me niet!

Het is donderdagavond. De laatste aflevering van het laatste seizoen van een fijne serie op Netflix is afgelopen. Het is niet laat, en zeker niet zo laat dat je al naar bed wilt, maar niet zo vroeg dat je nog overweegt de deur uit te gaan. Wat nu?   (Pak een boek, hoor ik mijn moeder roepen).  Het

De missies van HEMD 2020

Voor het schooljaar 2019-2020 heeft het lectoraat Human Experience & Media Design 4 missies geformuleerd. Missies zijn uitdagingen die wij zien in onze online omgeving, die we samen met volgers, bedrijven, docenten en studenten willen uitdiepen. We doen daarbij gaandeweg online verslag. Help! Spotify begrijpt mij niet! Deze missie gaat over system die mensen advies