Grip op de AVG van je game

Wat als je als gameontwikkelaar eenvoudig zelf in een half uurtje kunt zien of je ontwerp van je game voldoet aan de eisen die de AVG stelt aan je game?

Een deel van de Nederlandse gameontwikkelaars en ontwerpers houdt zich bezig met het bouwen van serieuze games. Ze realiseren zich heel goed dat bij het gebruik van data de AVG om de hoek komt kijken en wat de financiële gevolgen zijn van het niet goed toepassen van de AVG. Maar wat precies de regels zijn, daar houdt de kennis over het algemeen op.

Het dilemma van de AVG-wetgeving

Wij kennen in Nederland overwegend ontwerpers en ontwikkelaars die werken voor een kleine studio of die als zelfstandig ondernemer aan het werk zijn. Vaak is er onvoldoende interne kennis in huis en ontbreekt er financiële ruimte om expertise op het gebied van AVG in te kopen in het ontwerpproces van de game. De ontwikkelaar die besluit zich te verdiepen in de AVG-wetgeving wordt ontmoedigd door de strikte complexe regels geschreven in juridisch vakjargon.

Dit betekent dat in de praktijk bij het bouwen van een game het balanceren is tussen wensen van de opdrachtgever, mogelijkheden van de game en de gevoelde beperkingen van de AVG. Uiteraard wil je als gameontwikkelaar een toffe game ontwikkelen die voldoet aan de wensen van de klant. Maar sommige ontwerp-ideeën en wensen leveren het risico op dat je daarbij niet voldoet aan de AVG. Een deel van de ontwikkelaars lost dit op door deze ideeën niet toe te passen en niet in te gaan op deze wensen en doet hiermee concessies. Hoe fijn zou het zijn wanneer je zeker weet of een idee of een wens wel kan of met een kleine aanpassing toch binnen de AVG valt?

Om die reden is de GDPR Pitstop ontwikkeld. De GDPR is er om ontwikkelaars in het ontwikkelproces te ondersteunen en heeft als doel gameontwikkelaars te sterken in datageletterdheid en juridisch bewustzijn over de AVG-wetgeving en deze toegankelijk te maken.

Zo volg je alles over de AVG-tool

De GDPR Pitstop stelt ontwikkelaars in staat om zelf tijdens de ontwikkeling van de game een quickscan en een deepscan uit te voeren, met als resultaat aanbevelingen in begrijpelijke taal. Dit kost je als game developer niet veel tijd en dit levert waardevolle informatie op. Je weet aan het eind van de test op welke onderdelen de game voldoet aan de AVG en welke aandachtspunten er zijn. Dit geeft de gameontwikkelaar een belangrijk houvast tijdens het ontwerpen van de game.

De GDPR-tool is gratis en is hier te vinden. Op dit moment zijn we bezig om de tool te vertalen in het Engels. Aanvullend kun je op onze Lectoraat-pagina meer lezen over onze onderzoeken. De komende maanden besteden we regelmatig aandacht aan de GDPR Pitstop, dus als je nieuwsgierig bent kun je ons ook volgen op LinkedIn. Op 6 oktober zijn we tevens te vinden op de Dutch Media Week, waar je onze stand kunt bezoeken.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x