Zomerupdate missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

Eerder dit jaar is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. In de onderstaande podcast blikt ze terug op de bevindingen en ervaringen die ze opdeed tijdens het leiden van deze

Zomerupdate Missie 9: ‘Outside looking in’

Mission chair Sarah Mbawa zoekt in missie 9: ‘Outside looking in’ uit hoe we de wensen en benodigdheden van een breder publiek kunnen meenemen in het ontwerpproces, zodat onze creaties voor een breder publiek beschikbaar en bruikbaar zijn. Daar zijn we nog niet klaar mee. Daarom gaan we volgend jaar verder! Voor nu geeft Sarah

Terugblik missie 8: Mijn vriend de robot

In de missie ‘Mijn vriend de robot’ deed ik dit jaar onderzoek naar de relatievorming tussen jonge kinderen en sociale robots. De afgelopen maanden keken we vanuit verschillende invalshoeken naar de interactie tussen kind en robot in het onderwijs en stelden we kritische vragen. Naast de angsten die logischerwijs horen bij zo’n jonge technologische ontwikkeling,

Code of Conduct: Een gedragscode voor sociale robots in het onderwijs

In ons vorige item zijn we ingegaan op de ethiek achter de inzet van sociale robots in het basisonderwijs. We spraken met pedagoge Sandra Veenstra, die met een kritische blik kijkt naar de interactie tussen jonge kinderen en robots. Want hoe kunnen deze sociale robots ethisch verantwoord worden ingezet op scholen? Met deze vraag in

Explainer: Wat zijn recommender systemen?

Algoritmes en AI worden steeds meer vaste begrippen in de samenleving, net als de recommender systemen die gebruikmaken van deze digitale gereedschappen. In het verleden hebben we het met eerdere missies al eens gehad over recommender systemen, maar hoe werken die systemen ook alweer precies? Met deze handige video willen we je daar een handje

Visiting the HU Masterclass Inclusive Design

Last month, HEMD’s editorial team stopped by the HU’s new masterclass in inclusive design. We talked to the trainers, participants and of course our own Saskia Pouwels to find out what the course is all about.  Are you interested in Greenberry’s ‘Startpunt Inclusive Design’? You can get your own copy by signing up here

De ethiek achter het inzetten van sociale robots in het onderwijs

Door Remi Terhorst In deze missie verdiepen we ons in de relatievorming tussen educatieve (sociale) robots en basisscholieren. In ons vorige item brachten we in beeld hoe zo’n sociale robot eruit kan zien en hebben we de reactie van kinderen hierop gepeild. Maar wat betekent de interactie met robots voor de ontwikkeling van het kind?

Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

In de tijd dat je opstaat en op je werk aankomt, heb je al met een scala aan recommender systemen te maken gehad. Een muziekdienst om een kickstart aan je dag te geven, een gepersonaliseerde nieuwsfeed die je op de hoogte houdt van wat je interesseert en zelfs een app als Google Maps die je

Why focus on minimizing exclusion?

In the introductory article, I talked about minimizing exclusion. We think that when designing, you should try to not exclude users who might be interested in using your product. While this may seem obvious, there is some nuance to it that needs clarification to really understand what is being said. In this article I’ll focus

Utrechtse basisscholieren reageren op lesrobot

Voor de missie ‘Mijn vriend de robot’ kijken we naar relatievorming tussen robots en kinderen. Om te kijken of kinderen een robot ook echt als vriend ervaren, lieten we leerlingen van de Eben-Haëzerschool in Utrecht kennis maken met een lesrobot. Het resultaat is te zien in de video hieronder! Heb je iets van deze missie

Missie 9: Outside looking in

Recently, a group of students were talking about AI misgendering black women and being unable to identify Asian people. They remarked: “Maybe these functions weren’t intended for them, so they shouldn’t complain.” To say that I was shocked is an understatement. How could they think that? Six months before, another group of students and I

Terugblik missie 7: Grip op de AVG van je game

Sinds augustus 2022 is mission chair Tamara Marantika bezig met het onderzoeken en het aan de man brengen van de GDPR Pitstop Tool. In de onderstaande video blikt ze terug op de bevindingen en ervaringen die ze opdeed tijdens het leiden van deze missie! Benieuwd naar meer content van het Lectoraat Human Experience & Media

Vriendschap met robots: hoe meet je dat?

Door Simone de Droog, Mirjam de Haas, Mike Ligthart en Matthijs Smakman Tot voor kort werden robots in het onderwijs vooral getoetst op hun vermogen om kinderen iets te leren, bijvoorbeeld rekenen of een andere taal. Maar waar kinderen eerst vol interesse en enthousiasme aan de slag gaan met die nieuwe technologie, wordt het na

De geheimzinnigheid van dataverzameling in videogames

Een potje FIFA spelen met vrienden of een verhaal doorlopen waarin jouw keuzes het einde beïnvloeden. Het klinkt onschuldig, maar achter de schermen verzamelen gameontwikkelaars kostbare data van de speler. Maar wat voor data wordt er dan verzameld en worden spelers daar wel genoeg over geïnformeerd?  We spraken Bastiaan Vroegop, techjournalist bij NU.nl en het

Hanzehogeschool Groningen gaat voor betere AVG-voorlichting

Met de introductie van de AVG-wetgeving in Europa in 2016 hebben game-ontwikkelaars tal van nieuwe regels om zich aan te houden bij het ontwikkelen van games. Hanzehogeschool Groningen is zich zeer bewust van de relatief nieuwe wetgeving en nodigde HEMD daarom uit om voorlichting te geven over de GDPR Pitstop Tool.  Meer weten over de

Opportunity map: Wat er komt kijken bij relatievorming tussen robot en kind

Hoe kun je van een robot een vriend maken? Dat is iets waar ik mij het afgelopen jaar volop mee bezig heb gehouden. Ik ben in de literatuur gedoken en heb met mensen die met robots werken gesproken. Hieruit zijn allerlei interessante mogelijkheden gekomen, die verwerkt zijn in een opportunity map. De reden dat relaties

Missie 8: Mijn vriend de robot

Er worden steeds meer chatbots en robots gebruikt in de publieke sector. Kinderen en tieners komen in het onderwijs en de zorg in toenemende mate in contact met bots. De kunstmatige ‘buddies’ kunnen worden gebruikt om te leren rekenen, maar kinderen willen soms ook hun hart bij hen kunnen luchten. Daarom wordt het steeds belangrijker

Advocaat reageert op GDPR Pitstop-tool

Eerder dit jaar bracht het lectoraat Human Experience & Media Design de GDPR Pitstop-tool uit. Dit deden wij in samenwerking met het Lectoraat Artificial Intelligence, de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Leiden. Deze tool heeft als doel om game-ontwikkelaars te helpen om te voldoen aan de regels van de AVG. Op basis van een aantal

De juridische kant van game-ontwikkeling

Tijdens de Dutch Game Day in Hilversum spraken wij met verschillende professionals in de game-industrie over de juridische kant van games. Want waar moet je allemaal op letten als je zelf een game ontwikkelt? Wat dat inhoudt, zie je hieronder:  Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste video’s, podcasts en artikelen? Volg

De GDPR Pitstop op Dutch Media Week

De Dutch Media Week stond onder andere in het teken van de Nederlandse game-industrie. HEMD was aanwezig met de gloednieuwe GDPR Pitstop, een AVG-tool om ontwikkelaars te helpen met de juridische kant van game-ontwikkeling.  Hoe de tool bevallen is bij de ontwikkelaars, zie je hieronder! Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste video’s,