Missie 11 update: Enterprise UX

Door Remi Terhorst Het afgelopen jaar hebben we ons met deze missie bezig gehouden met de menselijke kant van designwerk. We spraken met verschillende UX designers en hebben het onder andere gehad over bedrijfssoftware, de gebruiksvriendelijkheid hiervan en de rol van ontwerpers tijdens aanbestedingstrajecten. De term Enterprise UX kwam vaak naar voren. En ook komend

Terugblik Missie 9: Outside Looking In

The time has come to say goodbye to Mission 9: Outside Looking In. Over the last period we’ve explored the shallows of inclusive design, what it means, and why you should pay attention to its’ principles. Due to unforeseen circumstances, we unfortunately never dug to the depths that we wanted to go, but as a

‘Design your Life’: De gebruiker als design lead

Vaak hebben we het over co-design als de ultieme vorm van inclusive design. Door de gebruikers te betrekken weet je immers het beste welke wensen zij hebben. Maar wat als je nog een stap verder gaat, en hen in staat stelt om hun eigen designprojecten te beginnen? Dat is het doel van ‘Design your Life’,

Terugblik Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

Sinds het voorjaar 2023 is mission chair Aletta Smits bezig met het onderzoeken naar hoe designers op een beter manier controle over recommender systemen terug kunnen geven aan de gebruiker. Na dik een jaar bezig te zijn geweest met dat onderzoek en deze missie komt deze nu tot zijn einde!  Wil je op de

Detechtives Podcast Afl. 6 – Inclusive Design in het Onderwijs

Binnen professionele organisaties is inclusiviteit en diversiteit al een belangrijk onderwerp. Maar in hoeverre wordt dit ook al aan studenten meegegeven? Hoe neem je een onderwerp dat zich nog zo sterk aan het ontwikkelen is als inclusive design mee in een curriculum? En waarom is het belangrijk om dat te doen? Deze vragen en meer

Ivo Domburg over design en aanbestedingstrajecten: “Dat heeft niks meer met ontwerp te maken”

Door Remi Terhorst Voor ons onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van bedrijfssoftware spreken wij met verschillende professionals op het gebied van design. Vandaag praten we met Ivo Domburg, UX designer en strateeg bij het bedrijf Luminis. Hieronder lees je het interview met Ivo, waarin we het onder andere hebben over de waaromvraag, aanbestedingstrajecten en goed design.

Wat is de ‘Pattern Library’?

Naarmate we het einde van het onderzoek over recommenders naderen, komen we steeds dichter bij een beoogde oplossing. De ‘Pattern Library’ moet uitkomst bieden voor veel van de problemen waar designers herhaaldelijk tegenaan lopen, met name bij het ontwerpen van het visuele component van recommender-systemen. Wat dat inhoudt, zie je in de video hieronder: 

Enterprise UX: De gebruiker betrekken bij software design

Wanneer is software gebruiksvriendelijk? En hoe wordt de wens van de gebruiker meegenomen in het ontwikkelproces van deze software? Tijdens de Enterprise UX Conferentie in het hoofdgebouw van de NS kwamen verschillende professionals op het gebied van UX design bij elkaar om te praten over bedrijfssoftware. Voor het onderzoek van Koen van Turnhout naar de

UX-problemen in recommenders: Hoe lossen designers het op?

In 2023 is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. In 2024 gaan we verder met deze missie, waarbij we eind vorig jaar spraken met verschillende designers over hoe ze omgaan

Missie 11: Enterprise UX

Bedrijfsmedewerkers krijgen vaak te maken met bepaalde software, maar deze sluit niet altijd aan bij de wensen of capaciteiten van de medewerker. Lectoren van de Hogeschool Utrecht Xander Lub (Organisaties in Digitale Transities) en Koen van Turnhout (Human Experience & Media Design), zijn op World Usability Day een onderzoek gestart naar de bruikbaarheid van bedrijfssoftware.

Het mogelijke risico van recommenders in gebruikersinterfaces

Eerder dit jaar is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. Tijdens Interact in York organiseerde Aletta Smits een workshop over recommenders, waar onder andere de mogelijke risico’s ter sprake zijn

World Interaction Design Day: Niet alleen interactie tussen mens en computer

World Interaction Design Day: Niet alleen interactie tussen mens en computer Op World Interaction Design Day was de Hogeschool Utrecht een verzamelplek voor de IxDA (Interaction Design Association). In samenwerking met ons lectoraat brachten zij interaction designers van over de hele wereld samen om werkervaringen met elkaar te delen. Dit ging onder andere over inclusief,

Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

In de tijd dat je opstaat en op je werk aankomt, heb je al met een scala aan recommender systemen te maken gehad. Een muziekdienst om een kickstart aan je dag te geven, een gepersonaliseerde nieuwsfeed die je op de hoogte houdt van wat je interesseert en zelfs een app als Google Maps die je

Zomerupdate missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

Eerder dit jaar is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. In de onderstaande podcast blikt ze terug op de bevindingen en ervaringen die ze opdeed tijdens het leiden van deze

Zomerupdate Missie 9: ‘Outside looking in’

Mission chair Sarah Mbawa zoekt in missie 9: ‘Outside looking in’ uit hoe we de wensen en benodigdheden van een breder publiek kunnen meenemen in het ontwerpproces, zodat onze creaties voor een breder publiek beschikbaar en bruikbaar zijn. Daar zijn we nog niet klaar mee. Daarom gaan we volgend jaar verder! Voor nu geeft Sarah

Terugblik missie 8: Mijn vriend de robot

In de missie ‘Mijn vriend de robot’ deed ik dit jaar onderzoek naar de relatievorming tussen jonge kinderen en sociale robots. De afgelopen maanden keken we vanuit verschillende invalshoeken naar de interactie tussen kind en robot in het onderwijs en stelden we kritische vragen. Naast de angsten die logischerwijs horen bij zo’n jonge technologische ontwikkeling,

Code of Conduct: Een gedragscode voor sociale robots in het onderwijs

In ons vorige item zijn we ingegaan op de ethiek achter de inzet van sociale robots in het basisonderwijs. We spraken met pedagoge Sandra Veenstra, die met een kritische blik kijkt naar de interactie tussen jonge kinderen en robots. Want hoe kunnen deze sociale robots ethisch verantwoord worden ingezet op scholen? Met deze vraag in

Explainer: Wat zijn recommender systemen?

Algoritmes en AI worden steeds meer vaste begrippen in de samenleving, net als de recommender systemen die gebruikmaken van deze digitale gereedschappen. In het verleden hebben we het met eerdere missies al eens gehad over recommender systemen, maar hoe werken die systemen ook alweer precies? Met deze handige video willen we je daar een handje

Visiting the HU Masterclass Inclusive Design

Last month, HEMD’s editorial team stopped by the HU’s new masterclass in inclusive design. We talked to the trainers, participants and of course our own Saskia Pouwels to find out what the course is all about.  Are you interested in Greenberry’s ‘Startpunt Inclusive Design’? You can get your own copy by signing up here

De ethiek achter het inzetten van sociale robots in het onderwijs

Door Remi Terhorst In deze missie verdiepen we ons in de relatievorming tussen educatieve (sociale) robots en basisscholieren. In ons vorige item brachten we in beeld hoe zo’n sociale robot eruit kan zien en hebben we de reactie van kinderen hierop gepeild. Maar wat betekent de interactie met robots voor de ontwikkeling van het kind?