Wat is de ‘Pattern Library’?

Naarmate we het einde van het onderzoek over recommenders naderen, komen we steeds dichter bij een beoogde oplossing. De ‘Pattern Library’ moet uitkomst bieden voor veel van de problemen waar designers herhaaldelijk tegenaan lopen, met name bij het ontwerpen van het visuele component van recommender-systemen. Wat dat inhoudt, zie je in de video hieronder: 

Enterprise UX: De gebruiker betrekken bij software design

Wanneer is software gebruiksvriendelijk? En hoe wordt de wens van de gebruiker meegenomen in het ontwikkelproces van deze software? Tijdens de Enterprise UX Conferentie in het hoofdgebouw van de NS kwamen verschillende professionals op het gebied van UX design bij elkaar om te praten over bedrijfssoftware. Voor het onderzoek van Koen van Turnhout naar de

UX-problemen in recommenders: Hoe lossen designers het op?

In 2023 is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. In 2024 gaan we verder met deze missie, waarbij we eind vorig jaar spraken met verschillende designers over hoe ze omgaan

Mission 9 Update: Looking Ahead

Hello everyone, You may have noticed that we’ve not published any new items about inclusive design since the summer. At that time, I announced we would be delving into a more practical approach to the topic, rather than just exploring the theoretical aspects as we had done before. The intention is to do explore this

World Usability Day: Aftrap onderzoek naar bruikbaarheid bedrijfssoftware

Bedrijfsmedewerkers krijgen vaak te maken met bepaalde software, maar deze sluit niet altijd aan bij de wensen of capaciteiten van de medewerker. Lectoren van de Hogeschool Utrecht Xander Lub (Organisaties in Digitale Transities) en Koen van Turnhout (Human Experience & Media Design), zijn op World Usability Day een onderzoek gestart naar de bruikbaarheid van bedrijfssoftware.

Het mogelijke risico van recommenders in gebruikersinterfaces

Eerder dit jaar is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. Tijdens Interact in York organiseerde Aletta Smits een workshop over recommenders, waar onder andere de mogelijke risico’s ter sprake zijn

World Interaction Design Day: Niet alleen interactie tussen mens en computer

Op World Interaction Design Day was de Hogeschool Utrecht een verzamelplek voor de IxDA (Interaction Design Association). In samenwerking met ons lectoraat brachten zij interaction designers van over de hele wereld samen om werkervaringen met elkaar te delen. Dit ging onder andere over inclusief, ethisch verantwoord, toegankelijk en anti-kapitalistisch design. En onze redactie kon daar

Zomerupdate missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

Eerder dit jaar is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. In de onderstaande podcast blikt ze terug op de bevindingen en ervaringen die ze opdeed tijdens het leiden van deze

Zomerupdate Missie 9: ‘Outside looking in’

Mission chair Sarah Mbawa zoekt in missie 9: ‘Outside looking in’ uit hoe we de wensen en benodigdheden van een breder publiek kunnen meenemen in het ontwerpproces, zodat onze creaties voor een breder publiek beschikbaar en bruikbaar zijn. Daar zijn we nog niet klaar mee. Daarom gaan we volgend jaar verder! Voor nu geeft Sarah

Terugblik missie 8: Mijn vriend de robot

In de missie ‘Mijn vriend de robot’ deed ik dit jaar onderzoek naar de relatievorming tussen jonge kinderen en sociale robots. De afgelopen maanden keken we vanuit verschillende invalshoeken naar de interactie tussen kind en robot in het onderwijs en stelden we kritische vragen. Naast de angsten die logischerwijs horen bij zo’n jonge technologische ontwikkeling,

Code of Conduct: Een gedragscode voor sociale robots in het onderwijs

In ons vorige item zijn we ingegaan op de ethiek achter de inzet van sociale robots in het basisonderwijs. We spraken met pedagoge Sandra Veenstra, die met een kritische blik kijkt naar de interactie tussen jonge kinderen en robots. Want hoe kunnen deze sociale robots ethisch verantwoord worden ingezet op scholen? Met deze vraag in

Explainer: Wat zijn recommender systemen?

Algoritmes en AI worden steeds meer vaste begrippen in de samenleving, net als de recommender systemen die gebruikmaken van deze digitale gereedschappen. In het verleden hebben we het met eerdere missies al eens gehad over recommender systemen, maar hoe werken die systemen ook alweer precies? Met deze handige video willen we je daar een handje

Visiting the HU Masterclass Inclusive Design

Last month, HEMD’s editorial team stopped by the HU’s new masterclass in inclusive design. We talked to the trainers, participants and of course our own Saskia Pouwels to find out what the course is all about.  Are you interested in Greenberry’s ‘Startpunt Inclusive Design’? You can get your own copy by signing up here

De ethiek achter het inzetten van sociale robots in het onderwijs

Door Remi Terhorst In deze missie verdiepen we ons in de relatievorming tussen educatieve (sociale) robots en basisscholieren. In ons vorige item brachten we in beeld hoe zo’n sociale robot eruit kan zien en hebben we de reactie van kinderen hierop gepeild. Maar wat betekent de interactie met robots voor de ontwikkeling van het kind?

Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

In de tijd dat je opstaat en op je werk aankomt, heb je al met een scala aan recommender systemen te maken gehad. Een muziekdienst om een kickstart aan je dag te geven, een gepersonaliseerde nieuwsfeed die je op de hoogte houdt van wat je interesseert en zelfs een app als Google Maps die je

Why focus on minimizing exclusion?

In the introductory article, I talked about minimizing exclusion. We think that when designing, you should try to not exclude users who might be interested in using your product. While this may seem obvious, there is some nuance to it that needs clarification to really understand what is being said. In this article I’ll focus

Utrechtse basisscholieren reageren op lesrobot

Voor de missie ‘Mijn vriend de robot’ kijken we naar relatievorming tussen robots en kinderen. Om te kijken of kinderen een robot ook echt als vriend ervaren, lieten we leerlingen van de Eben-Haëzerschool in Utrecht kennis maken met een lesrobot. Het resultaat is te zien in de video hieronder! Heb je iets van deze missie

Missie 9: Outside looking in

Recently, a group of students were talking about AI misgendering black women and being unable to identify Asian people. They remarked: “Maybe these functions weren’t intended for them, so they shouldn’t complain.” To say that I was shocked is an understatement. How could they think that? Six months before, another group of students and I

Terugblik missie 7: Grip op de AVG van je game

Sinds augustus 2022 is mission chair Tamara Marantika bezig met het onderzoeken en het aan de man brengen van de GDPR Pitstop Tool. In de onderstaande video blikt ze terug op de bevindingen en ervaringen die ze opdeed tijdens het leiden van deze missie! Benieuwd naar meer content van het Lectoraat Human Experience & Media

Vriendschap met robots: hoe meet je dat?

Door Simone de Droog, Mirjam de Haas, Mike Ligthart en Matthijs Smakman Tot voor kort werden robots in het onderwijs vooral getoetst op hun vermogen om kinderen iets te leren, bijvoorbeeld rekenen of een andere taal. Maar waar kinderen eerst vol interesse en enthousiasme aan de slag gaan met die nieuwe technologie, wordt het na