Algorithmic Fail Awards: Stem op jouw favoriete algoritme-blooper!

Wanneer algoritmen in het wild losgelaten worden kom je soms tot enorme verrassingen te staan. Binnen HEMD hebben we het vaker gehad over hoe deze algoritmen ontsporen en leiden tot serieuze problemen zoals uitsluiting, racisme en vooroordelen. Maar gelukkig zijn de negatieve consequenties van algoritmen soms minder desastreus van aard. Je kan ze zelfs als

Hey Alexa, wat zijn voice interfaces?!

Zowel nieuwsgierig als sceptisch over de populariteit van spraakinterfaces, begon ik te onderzoeken wie deze systemen gebruikt, generatie verschillen, hoe vaak ze het gebruiken, en waarvoor. Bij het doornemen van enquêtes en onderzoeksrapporten van over de hele wereld en binnen Nederland, vond ik een aantal consistente patronen. Terwijl de jongere generatie (18-34) de eerste enthousiastelingen

Wat de bliep zijn algorithmic affordances?

Voor de missie ‘De gebruiker aan het stuur’ duikt mission chair Erik Hekman dieper in de wereld van algoritmes. Het begrip ‘algorithmic affordances’ komt regelmatig voorbij. Maar wat zijn deze affordances precies? En wat heeft een Russische matroesjka-pop daarmee te maken? In de onderstaande video legt Erik het uit, met behulp van een aantal objecten.

Expert Interview Randall van Poelvoorde – RobotXperience

Bots, robots, kunstmatige intelligentie (AI) en zelflerende software horen deels of volledig bij de BOTS missie. We onderzoeken in de brede zin wat bots voor een invloed hebben op ‘de Nederlander’ van nu of in de nabije toekomst. Hierin proberen we ook experts te spreken die vanzelfsprekend veel weten over dit onderwerp en de mogelijke

Missie 6: De gebruiker aan het stuur

Dialoog tussen mens en algoritme. Dingen die ik doe beginnen vaak vanuit een verwondering: “Goh, hoe maak je nou een eetbare hot sauce met de ‘Carolina Reaper’, de heetste peper van de wereld?”, “Goh, hoe kan AI ingezet worden om te ondersteunen in het schrijven van een Dungeon and Dragons verhaal?”. Ook deze missie kwam

Missie 5: Dear human, can I actually help you?

Up until a few years ago, I did not care much about Conversational Interfaces all that much.  Chatbots I would avoid altogether. To me Siri was laughable. Its mistakes made me, and my friends laugh when it would fail to understand my accents and Alexa a finicky device no serious person would use for a

Missie 4: Word ‘ik’ steeds meer een bot?

Bij het horen van bots gaat mijn geheugen graven in het verre verleden. Welke associatie heb ik met bots, wat toch een afkorting is van robots? Ik moet gelijk denken aan series en films waarin ik deze als eerste ben tegen gekomen. Mijn herinnering gaat terug naar Robocop, Terminator, Wall-E, Star Wars en Star Trek, dus films en series

Is data het nieuwe goud?

 “Saying it’s just more of what we had before is like saying a hurricane is just more breeze[i]”. Thomas de Zengotita   In de zomervakantie voordat ik hier Lector werd, bezocht ik samen met mijn vrouw de stad New York. Veel van jullie zullen daar wel eens geweest zijn en het Vrijheidsbeeld bezocht hebben. Wie

Kickoff Openbare missies 2021-2022

Met de openbare missies willen we als Lectoraat Human Experience & Media Design goed digitaal ontwerp  –  en alles wat daarbij komt kijken – onder de loep nemen. Wat zijn de grote uitdagingen in het ontwerpen van onze digitale wereld en hoe kunnen we die oplossen? We willen ontwerpers, wetenschappers en gebruikers aan het woord laten over onze digitale omgeving. Hoe die is en hoe

Aftrap nieuwe missies

Net als vorig jaar hebben we dit jaar openbare missies. Onze onderzoekers werken samen met een redactieteam aan HEMD gerelateerde vraagstukken op onderzoek gaan. Naast de Bots missie van Marcel Stalenhoef, trappen Shakila Shayan en Erik Hekman op 6 oktober twee nieuwe missies af. “De aftrap van de nieuwe missies wil je niet missen. Deze

De spannende balans tussen wetenschap en journalistiek, met Koen van Turnhout: ‘het helpt ons de wereld te veranderen’

‘Iedereen moet leren: de mission chairs, het beroepenveld, ikzelf. En dat is geslaagd’, stelt Koen van Turnhout, die samen met de mission chairs het afgelopen jaar op zowel wetenschappelijke als journalistieke basis te werk is gegaan. ‘Het plan was om ons onderzoek op een andere manier in te steken: veel sneller, met behulp van journalisten

‘Meer bewustwording van bots is essentieel’: hoe mission chair Marcel Stalenhoef zijn ‘verkenning’ insteekt

‘Wij zijn constant aan het onderzoeken en verkennen hoe online bots ons beïnvloeden. En uit kleine onderzoekjes die we tot nu toe hebben gedaan, blijkt dat mensen wel weet hebben van bots, maar meer dan dat is het ook niet echt’. Dat zegt mission chair Marcel Stalenhoef, ter bevestiging van het belang van zijn missie

Dennis Nguyen about the importance of researching and addressing the problem of data bias: ‘look at the purpose and the impact’

There is not an easy solution for data bias, and there is no one definition of data bias, says Dennis Nguyen, mission chair of the mission about data bias. ‘My mission was interested in how data is used to make decisions, and where this can go wrong. Because the data is, for example, not representative

“If You Think about Birds, You Don’t Immediately Think about a Penguin”: How You Can Spot Data Bias

Students in the Minor Big Data at the University of Applied Sciences in Utrecht learn how to design services and products with the help of data and algorithms. Many of the aspiring data professionals will build systems that aim to offer value to their end-users. However, how aware are they about the problem of data

‘Chatbots als persoonlijke touch’: de invloed van geautomatiseerde assistenten in ons dagelijks leven

Mission chair Marcel Stalenhoef gaat in gesprek met Leendert Bos van het marketingbedrijf De Indruk in Ede. Door zijn ervaring met het inzetten van chatbots voor bedrijven, kan Leendert vertellen wat een chatbot goed of slecht maakt en hoe chatbots zich de komende jaren mogelijk zullen ontwikkelen. ‘Chatbots vliegen je om de oren, maar er

Mission chair Simone de Droog over haar inzichten: ‘VR zit meer en meer op de ervaring en beleving’

‘Grover in 3D komt bij mij monsterlijk over. Maar hoe zien kinderen dat?’, vroeg mission chair Simone de Droog (missie Grover in 3D) zich aan het begin van haar missie af. Op basis van gesprekken met kinderen en interviews met experts kwam De Droog met interessante uitkomsten. ‘Kinderen zijn razend enthousiast over het gebruik van

Mission chair Aletta Smits blikt terug: ‘als je transparantie wilt nastreven, moet je ook nadenken over hoe je algoritmen in elkaar zet’

Een jaar lang deed mission chair Aletta Smits (missie Help, Spotify begrijpt mij niet) samen met jonge journalisten en mediamakers onderzoek naar de algoritmen van Spotify. Door onder andere laagdrempelige interviews met gebruikers en makers te houden, verkreeg ze inzicht in de wereld van algoritmen, wiskundige formules en aanbevelingen. ‘Wij wilden weten hoe het kan

“Bij een vogel denk je niet meteen aan een pinguïn”: hoe je data bias kunt opsporen

Studenten van de minor Big Data aan de Hogeschool Utrecht gaan momenteel aan de slag met data bias. Mission chair Dennis Nguyen geeft met zijn medecollega Joanna Pisarczyk uitleg aan zijn studenten, die video’s krijgen te zien, waar stellingen aan zijn verbonden. Vervolgens gaan ze aan de slag met kleinschalige experimenten. In onderstaande video een

Een kijkje achter onze schermen: zo gaan wij te werk

Interessante artikelen, quotes op straat, interviews met hooggeleerden en experts, tweegesprekken met de mission chairs. De afgelopen maanden kwam het allemaal voorbij op deze website van de HEMD Missies. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan het voor elkaar krijgen van deze producties. En dat gaat gepaard met veel enthousiasme en gelach.  Neem hieronder een

Meer controle en transparantie over streamingdienst-aanbevelingen: zit de gebruiker er wel op te wachten?

In de vorige video van de missie ‘Help, Spotify begrijpt mij niet!’ lieten vier studenten van de Universiteit Utrecht prototypes van zelfgemaakte videostreamingplatforms zien. Zij hadden zich vooral op meer controle en transparantie voor de gebruiker gefocust, iets dat juist bij dit soort streamingdiensten, zoals Netflix, Amazon Prime, Videoland en Disney+, slecht in zeer beperkte