Why focus on minimizing exclusion?
In the introductory article, I talked about minimizing exclusion. We think that when designing, you should try to not exclude users who might be interested in using your product. While this may seem obvious, there is some nuance to it that needs clarification to really understand what is being said. In this article I’ll focus
Utrechtse basisscholieren reageren op lesrobot
Voor de missie ‘Mijn vriend de robot’ kijken we naar relatievorming tussen robots en kinderen. Om te kijken of kinderen een robot ook echt als vriend ervaren, lieten we leerlingen van de Eben-Haëzerschool in Utrecht kennis maken met een lesrobot. Het resultaat is te zien in de video hieronder! De producties voor deze missie worden
Missie 9: Outside looking in
Recently, a group of students were talking about AI misgendering black women and being unable to identify Asian people. They remarked: “Maybe these functions weren’t intended for them, so they shouldn’t complain.” To say that I was shocked is an understatement. How could they think that? Six months before, another group of students and I
Terugblik missie 7: Grip op de AVG van je game
Sinds augustus 2022 is mission chair Tamara Marantika bezig met het onderzoeken en het aan de man brengen van de GDPR Pitstop Tool. In de onderstaande video blikt ze terug op de bevindingen en ervaringen die ze opdeed tijdens het leiden van deze missie! Benieuwd naar meer content van het Lectoraat Human Experience & Media
Vriendschap met robots: hoe meet je dat?
Door Simone de Droog, Mirjam de Haas, Mike Ligthart en Matthijs Smakman Tot voor kort werden robots in het onderwijs vooral getoetst op hun vermogen om kinderen iets te leren, bijvoorbeeld rekenen of een andere taal. Maar waar kinderen eerst vol interesse en enthousiasme aan de slag gaan met die nieuwe technologie, wordt het na
De geheimzinnigheid van dataverzameling in videogames
Een potje FIFA spelen met vrienden of een verhaal doorlopen waarin jouw keuzes het einde beïnvloeden. Het klinkt onschuldig, maar achter de schermen verzamelen gameontwikkelaars kostbare data van de speler. Maar wat voor data wordt er dan verzameld en worden spelers daar wel genoeg over geïnformeerd? We spraken Bastiaan Vroegop, techjournalist bij NU.nl en het
Hanzehogeschool Groningen gaat voor betere AVG-voorlichting
Met de introductie van de AVG-wetgeving in Europa in 2016 hebben game-ontwikkelaars tal van nieuwe regels om zich aan te houden bij het ontwikkelen van games. Hanzehogeschool Groningen is zich zeer bewust van de relatief nieuwe wetgeving en nodigde HEMD daarom uit om voorlichting te geven over de GDPR Pitstop Tool. Meer weten over de
Opportunity map: Wat er komt kijken bij relatievorming tussen robot en kind
Hoe kun je van een robot een vriend maken? Dat is iets waar ik mij het afgelopen jaar volop mee bezig heb gehouden. Ik ben in de literatuur gedoken en heb met mensen die met robots werken gesproken. Hieruit zijn allerlei interessante mogelijkheden gekomen, die verwerkt zijn in een opportunity map. De reden dat relaties
Missie 8: Mijn vriend de robot
Er worden steeds meer chatbots en robots gebruikt in de publieke sector. Kinderen en tieners komen in het onderwijs en de zorg in toenemende mate in contact met bots. De kunstmatige ‘buddies’ kunnen worden gebruikt om te leren rekenen, maar kinderen willen soms ook hun hart bij hen kunnen luchten. Daarom wordt het steeds belangrijker
Advocaat reageert op GDPR Pitstop-tool
Eerder dit jaar bracht het lectoraat Human Experience & Media Design de GDPR Pitstop-tool uit. Dit deden wij in samenwerking met het Lectoraat Artificial Intelligence, de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Leiden. Deze tool heeft als doel om game-ontwikkelaars te helpen om te voldoen aan de regels van de AVG. Op basis van een aantal
De juridische kant van game-ontwikkeling
Tijdens de Dutch Game Day in Hilversum spraken wij met verschillende professionals in de game-industrie over de juridische kant van games. Want waar moet je allemaal op letten als je zelf een game ontwikkelt? Wat dat inhoudt, zie je hieronder: Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste video’s, podcasts en artikelen? Volg
De GDPR Pitstop op Dutch Media Week
De Dutch Media Week stond onder andere in het teken van de Nederlandse game-industrie. HEMD was aanwezig met de gloednieuwe GDPR Pitstop, een AVG-tool om ontwikkelaars te helpen met de juridische kant van game-ontwikkeling. Hoe de tool bevallen is bij de ontwikkelaars, zie je hieronder! Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste video’s,
Veilig games ontwikkelen met nieuwe AVG-Tool
Het Lectoraat Human Experience and Media Design doet naast onderzoeken nog veel meer. Zo is het Lectoraat achter de schermen al een tijdje bezig met een speciale tool voor game-ontwikkelaars. In samenwerking met het Lectoraat Artificial Intelligence, de Hogeschool Utrecht en Universiteit Leiden presenteren we de AVG-tool (of GDPR Pitstop). Deze tool is ontwikkeld specifiek
Missie 7: Grip op de AVG van je game
Wat als je als gameontwikkelaar eenvoudig zelf in een half uurtje kunt zien of je ontwerp van je game voldoet aan de eisen die de AVG stelt aan je game? Een deel van de Nederlandse gameontwikkelaars en ontwerpers houdt zich bezig met het bouwen van serieuze games. Ze realiseren zich heel goed dat bij het
Compilatie HEMDmissies 2021/22
Ook komend schooljaar maken wij van het lectoraat Human Experience & Media Design weer interessante content over onderwerpen die spelen in de UX-wereld. Maar voordat we aan de slag gaan met nieuwe video’s, podcasts en artikelen, blikken we nog even kort terug op wat we het afgelopen jaar hebben gedaan! Wil jij op de hoogte
Terugblik Missie 5: Dear human, can I actually help you?
As I indicated in my introductory item for the mission this year, I did not care much about conversation interfaces in the past few years, and even at the start of this year, I was very skeptical about their usability. In the past, my experiences with them have not necessarily been life-changing. I remember back
Terugblik missie 6: De gebruiker aan het stuur
Kijk ik terug op een jaar dan zie ik dat we een goede stap hebben gezet. We hebben de term “algorithmic affordances” weten te conceptualiseren, wat heeft geresulteerd in een workshop tijdens IUI ’22 Companion: 27th International Conference on Intelligent User Interfaces. We hebben weer veel studenten met de pattern library laten werken bij de Hogeschool Utrecht en de
De volgende grote stap voor spraakassistenten
Voice assistants zijn voor veel mensen niet meer weg te denken voor simpele taken door de dag heen. Maar zit er niet meer in? Wij spraken met Carla Verwijmeren van Y.Digital over de volgende grote ontwikkeling op het gebied van spraaktechnologie. Benieuwd naar meer content van het Lectoraat Human Experience & Media Design?
En? Word ik nu langzaam een Bot of niet?
Ze maken deel uit van ons leven, of je nu wil of niet. Maar je herkent ze misschien niet. Bots maken voor veel mensen het leven een stukje makkelijker. Laat ik je even voorstellen aan een kleine greep uit de bekendere bots: Slack, Skyscanner, FB-Messengers, Discords-bots, Bots.io als ook een bot die ons de beste
Terugblik missie 4: Word ‘ik’ steeds meer een bot?
Het afgelopen jaar deed mission chair Marcel Stalenhoef onderzoek naar de impact van online bots op de gemiddelde Nederlander. In de onderstaande video vertelt hij over zijn bevindingen en ervaringen die hij opdeed tijdens het leiden van deze missie! Lees ook het volledig blog met conclusies en inzichten van deze missie over bots. Benieuwd