Code of Conduct: Een gedragscode voor sociale robots in het onderwijs

In ons vorige item zijn we ingegaan op de ethiek achter de inzet van sociale robots in het basisonderwijs. We spraken met pedagoge Sandra Veenstra, die met een kritische blik kijkt naar de interactie tussen jonge kinderen en robots. Want hoe kunnen deze sociale robots ethisch verantwoord worden ingezet op scholen?

Met deze vraag in het hoofd stelde onderzoeker Matthijs Smakman op basis van zes jaar onderzoek bij de Hogeschool Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam een Code of Conduct op. In de video hieronder vertelt hij onder andere over de totstandkoming van deze gedragscode en de mogelijke implementatie hiervan.

De visualisatie van de Code of Conduct is hier te bekijken. Het volledige proefschrift van Matthijs Smakman, met de Code of Conduct hierin verwerkt, kun je hier lezen.

In het volgende item van de missie ‘Mijn vriend de robot’ blikken we terug op de content van de afgelopen maanden. Wat heeft onderzoek naar sociale robots op basisscholen ons opgeleverd? En welke vragen staan er nog open?

Heb je vragen over onze posts? Schroom dan niet om deze te stellen. Je kunt ons bereiken op LinkedIn, op YouTube en via reacties op deze website.

Heb je iets van deze missie gemist? Kijk snel hieronder alle posts rondom Missie 8: Mijn vriend de robot!

De producties van deze missie worden ondersteund door redacteur Remi Terhorst.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x