Mission chair Simone de Droog over haar inzichten: ‘VR zit meer en meer op de ervaring en beleving’

‘Grover in 3D komt bij mij monsterlijk over. Maar hoe zien kinderen dat?’, vroeg mission chair Simone de Droog (missie Grover in 3D) zich aan het begin van haar missie af. Op basis van gesprekken met kinderen en interviews met experts kwam De Droog met interessante uitkomsten. ‘Kinderen zijn razend enthousiast over het gebruik van VR. En dus is het onderwijs ook bezig met deze techniek om de beleving op gang te helpen bij de kinderen.’ De Droog ziet het niet snel gebeuren dat deze VR-technieken de onderwijzers vervangt, maar het maakt de manier van lesgeven toch wel wezenlijk anders. ‘Er wordt veel meer op de ervaring en beleving ingezet’.

Media zijn niet slecht, VR is niet slecht. Maar je moet de balans op zoeken, stelt ze. ‘Een snoepje is niet verkeerd, maar eet niet meteen de hele zak op’, zo vergelijkt De Droog de inzet ervan in het onderwijs. ‘Karakters moeten levend overkomen, maar zoek de balans. VR kan een zege zijn, maar houd wel degelijk rekening met wat het kind vindt en verwacht.’

Bekijk hier de terugblik van Simone de Droog over onder meer ook haar balans tussen wetenschappelijk onderzoek doen en journalistieke verhalen maken:

 

Bekijk hieronder eerdere items van deze missie:

VR: ervaring en beleving, een terugblik

De werking van karakters in VR

Digitaal kinderen leren laten spelen

VR in het onderwijs

VR in de medische sector

De podcast over VR-gebruik

De grens tussen fantasie en realisme in VR

Uitleg over deze missie

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x