In de vorige video van de missie ‘Help, Spotify begrijpt mij niet!’ lieten vier studenten van de Universiteit Utrecht prototypes van zelfgemaakte videostreamingplatforms zien. Zij hadden zich vooral op meer controle en transparantie voor de gebruiker gefocust, iets dat juist bij dit soort streamingdiensten, zoals Netflix, Amazon Prime, Videoland en Disney+, slecht in zeer beperkte mate aanwezig is. Maar zit een klant van bijvoorbeeld deze diensten wel op meer controle over aanbevelingen te wachten? In onderstaande video halen we enkele suggesties en voorstellen op bij jonge gebruikers.
De tekst loopt onder de video door
De meningen in de bovenstaande video zijn, zoals je ziet, erg verdeeld. Waar de één juist op meer controle en transparantie over aanbevelingen zit te wachten, stelt de ander weer geen gebruik te maken van zo’n optie, om aanbevelingen te personaliseren. Maar of je er nu wel of niet gebruik van gaat maken, de optie om je aanbevelingen beter aan te laten sluiten bij wat jijzelf belangrijk en interessant vindt, is er op een platform als Netflix nog niet. Laat bovenstaande behoeften, aangegeven door de jonge gebruikers, een aanknopingspunt en uitnodiging zijn om verder te kijken om in meer toegankelijkere opties te investeren. Of in ieder geval om erover na te denken en het gesprek erover te voeren. Wordt vervolgd? Wat ons betreft wel.
De producties voor deze missie worden ondersteund door redacteur Remi Terhorst
Bekijk hier de andere items van deze missie:
Hoe Spotify jouw muzieksmaak bepaalt
De werking van algoritmes van dating apps
Berekeningen van aanbevelingssystemen