Algoritmes denken precies te weten wat je leuk vindt. Diensten als Netflix en Spotify baseren hun aanbevelingen op basis van wat je eerder gezien of gehoord hebt. Toch komt het vaak genoeg voor dat diensten de plank juist helemaal misslaan en de aangeraden films of muziek totaal niet in jouw straatje passen.
Vaak genoeg blijkt dus dat algoritmes helemaal niet zo goed weten wat je leuk vindt, maar de techniek aanpassen op jouw smaak is vaak niet mogelijk. Jij als gebruiker hebt de touwtjes van het algoritme niet in handen. Dat viel een groep studenten aan de Universiteit van Utrecht ook op. Volgens de studenten kennen vrienden je vaak het beste en kunnen beter dan een algoritme inschatten of je iets wel of niet tof gaat vinden. Met die gedachte bedachten zij een nieuw, sociaal recommender system: Roco. Maar wat is Roco nu precies en hoe werkt het? Anja Dinkel, CEO van Roco, legt het uit.
Het voorkomen van keuzestress
In onze speciale aflevering van de Detechtives Podcast praat Erik verder met Anja over onder meer het idee achter Roco en hoe de nieuwe app gebruikers de touwtjes in handen geeft.
Heb jij zelf vragen over algorithmic affordances? Of wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste video’s, podcasts en artikelen? Volg ons dan op LinkedIn en YouTube!
Heb je iets van deze missie gemist? Kijk hieronder alle onderzoeken rondom Missie 6: De gebruiker aan het stuur snel en handig terug!
- Deze algoritme-blooper wint de Algorithmic Fail Award
- Algorithmic Fail Awards: Stem op jouw favoriete algoritme-blooper!
- Wat de bliep zijn algorithmic affordances?
De producties voor deze missie worden ondersteund door redacteur Luuc ten Velde.