Beluister hier onze minipodcast: kansen in de VR-wereld voor kinderen liggen voor het oprapen

 

VR voor kinderen. Waar het eerst nog in zijn kinderschoenen stond, lijkt het inmiddels een veelbelovende methode om kinderen verder te helpen. Niet alleen in hun ontwikkeling, maar ook in hun kijk op de wereld om hen heen. Johan van der Meulen, mede-eigenaar bij 8D games, geeft in deze minipodcast weer hoe hij games met een focus op het maatschappelijke doel maakt. Bij 8D games worden namelijk serious games gemaakt voor kinderen van 6 tot 16 jaar. Het bedrijf is in 2014 opgericht en heeft sinds die tijd meer dan tachtig serious game projecten opgeleverd.

VR is volgens Johan een mooi middel om meer betrokken te raken bij een omgeving. Vooral voor ziekenhuizen en andere therapeutische omgevingen ziet hij kansen. Maar: “het moet wel bijdragen aan het doel dat je voor ogen hebt”. Dit roept bij mij direct de vraag op wat we verstaan onder “toegevoegde” waarde? Wanneer is VR een waardevoller middel dan bijvoorbeeld een tablet game? En kan VR ook een succesvolle toevoeging op de realiteit zijn in plaats van een complete vervanging?

Massaal inzetten?

Op de vraag of VR voor jonge kinderen een goed idee is, kan Johan nog geen eenduidig antwoord geven. Zolang er nog weinig onderzoeksresultaten zijn over de lange termijneffecten van VR, verwacht hij niet dat ouders en scholen de technologie massaal gaan inzetten. De vraag is ook of kinderen de technologie zelfstandig kunnen gebruiken of altijd begeleiding nodig hebben. Over welke “jonge” leeftijd we het hier hebben, blijft voor mij onduidelijk. Wat zijn de voor- en nadelen van VR voor verschillende leeftijden en kan de industrie hier effectief op inspelen?

Interessante inzichten over VR dus en genoeg vragen die overblijven. We vroegen Johan ook waar VR over 10 jaar staat, de kans van VR in het onderwijs en hoe VR voor kinderen ontwikkelt zou moeten worden.

Beluister hier de minipodcast: een telefoongesprek met Johan van der Meulen.

De producties voor deze missie worden ondersteund door redacteur Maxim Hardebol

 

Bekijk hieronder eerdere items van deze missie:

VR: ervaring en beleving, een terugblik

De werking van karakters in VR

Digitaal kinderen leren laten spelen

VR in het onderwijs

VR in de medische sector

De podcast over VR-gebruik

De grens tussen fantasie en realisme in VR

Uitleg over deze missie

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x