Weet jij hoe jouw favoriete self-help app werkt? 

In de vorige post lichtten we al een tipje van de sluier op over de onduidelijkheid rond gedragsveranderingsapps. Dat zijn apps met als doel jou te helpen je slechte gewoontes te doorbreken, en je kunnen helpen om ‘de beste versie van jezelf’ te worden, zoals vaak ergens in de marketing staat.  Dit soort gedragsveranderings-apps, vaak

Enterprise UX Conferentie 2024: Software als beste collega

UX-professionals binnen verschillende bedrijven kwamen afgelopen maand in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam bijeen, om het onder andere te hebben over bedrijfsapplicaties en toegankelijkheid. Deze tweede editie van de Enterprise UX Conferentie viel onder één overkoepelend thema: Software als je beste collega. In de video hieronder spreken we hierover met zowel de bezoekers als de

Datavisualisaties & fitness trackers: Geeft dat wel een eerlijk beeld?

Datavisualisaties kom je in allerlei vormen en maten tegen. In het nieuws, op televisie, maar bijvoorbeeld ook als je wil sporten via fitness trackers. Je hebt tal van fitness trackers die met datavisualisaties werken, maar daar kan juist ook weer een mogelijke valkuil bij om de hoek komen kijken.  We kijken samen met onderzoekers Winnifred

Missie 13: Rethinking Behaviour Change Technology

De app-stores staan er vol mee: zelf-hulp apps, die beweren dat ze jouw slechte gewoontes kunnen verbreken, en helpen met het maken van de veranderingen die jij in je leven wil aanbrengen. Dat doen ze op allerlei manieren, waar je als leek blind in gelooft. Logisch natuurlijk, want jij staat aan het begin van die

Human Readiness Levels: De mens is minstens zo belangrijk als de techniek

Een ‘technology push’, zo noemt voorzitter van het Man-Machine Interaction Platform Ellemieke van Doorn de manier waarop technologie nog vaak ontwikkeld wordt. “We denken vaak vanuit de techniek die we aan het ontwikkelen zijn, en dan vergeet je de mens.” Om dat laatste te voorkomen, zijn de Human Readiness Levels samengesteld. Dit is een schaal

Missie 12: Designing Datavisualisaties

Een afbeelding met informatie, de kans is groot dat je ze wel eens voorbij ziet komen. In nieuwsberichten, op sociale media, video’s of bij het opzoeken van specifieke informatie. Datavisualisaties zijn dagelijkse kost, maar de gebruikers worden niet altijd goed bediend. In onze twaalfde missie, Designing Datavisualisaties, gaan we daar onderzoek naar doen. Daarbij staat

Missie 11 update: Enterprise UX

Door Remi Terhorst Het afgelopen jaar hebben we ons met deze missie bezig gehouden met de menselijke kant van designwerk. We spraken met verschillende UX designers en hebben het onder andere gehad over bedrijfssoftware, de gebruiksvriendelijkheid hiervan en de rol van ontwerpers tijdens aanbestedingstrajecten. De term Enterprise UX kwam vaak naar voren. En ook komend

Terugblik Missie 9: Outside Looking In

The time has come to say goodbye to Mission 9: Outside Looking In. Over the last period we’ve explored the shallows of inclusive design, what it means, and why you should pay attention to its’ principles. Due to unforeseen circumstances, we unfortunately never dug to the depths that we wanted to go, but as a

‘Design your Life’: De gebruiker als design lead

Vaak hebben we het over co-design als de ultieme vorm van inclusive design. Door de gebruikers te betrekken weet je immers het beste welke wensen zij hebben. Maar wat als je nog een stap verder gaat, en hen in staat stelt om hun eigen designprojecten te beginnen? Dat is het doel van ‘Design your Life’,

Terugblik Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

Sinds het voorjaar 2023 is mission chair Aletta Smits bezig met het onderzoeken naar hoe designers op een beter manier controle over recommender systemen terug kunnen geven aan de gebruiker. Na dik een jaar bezig te zijn geweest met dat onderzoek en deze missie komt deze nu tot zijn einde!  Wil je op de

Detechtives Podcast Afl. 6 – Inclusive Design in het Onderwijs

Binnen professionele organisaties is inclusiviteit en diversiteit al een belangrijk onderwerp. Maar in hoeverre wordt dit ook al aan studenten meegegeven? Hoe neem je een onderwerp dat zich nog zo sterk aan het ontwikkelen is als inclusive design mee in een curriculum? En waarom is het belangrijk om dat te doen? Deze vragen en meer

Ivo Domburg over design en aanbestedingstrajecten: “Dat heeft niks meer met ontwerp te maken”

Door Remi Terhorst Voor ons onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van bedrijfssoftware spreken wij met verschillende professionals op het gebied van design. Vandaag praten we met Ivo Domburg, UX designer en strateeg bij het bedrijf Luminis. Hieronder lees je het interview met Ivo, waarin we het onder andere hebben over de waaromvraag, aanbestedingstrajecten en goed design.

Wat is de ‘Pattern Library’?

Naarmate we het einde van het onderzoek over recommenders naderen, komen we steeds dichter bij een beoogde oplossing. De ‘Pattern Library’ moet uitkomst bieden voor veel van de problemen waar designers herhaaldelijk tegenaan lopen, met name bij het ontwerpen van het visuele component van recommender-systemen. Wat dat inhoudt, zie je in de video hieronder: 

Enterprise UX: De gebruiker betrekken bij software design

Wanneer is software gebruiksvriendelijk? En hoe wordt de wens van de gebruiker meegenomen in het ontwikkelproces van deze software? Tijdens de Enterprise UX Conferentie in het hoofdgebouw van de NS kwamen verschillende professionals op het gebied van UX design bij elkaar om te praten over bedrijfssoftware. Voor het onderzoek van Koen van Turnhout naar de

UX-problemen in recommenders: Hoe lossen designers het op?

In 2023 is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. In 2024 gaan we verder met deze missie, waarbij we eind vorig jaar spraken met verschillende designers over hoe ze omgaan

Missie 11: Enterprise UX

Bedrijfsmedewerkers krijgen vaak te maken met bepaalde software, maar deze sluit niet altijd aan bij de wensen of capaciteiten van de medewerker. Lectoren van de Hogeschool Utrecht Xander Lub (Organisaties in Digitale Transities) en Koen van Turnhout (Human Experience & Media Design), zijn op World Usability Day een onderzoek gestart naar de bruikbaarheid van bedrijfssoftware.

Het mogelijke risico van recommenders in gebruikersinterfaces

Eerder dit jaar is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. Tijdens Interact in York organiseerde Aletta Smits een workshop over recommenders, waar onder andere de mogelijke risico’s ter sprake zijn

World Interaction Design Day: Niet alleen interactie tussen mens en computer

World Interaction Design Day: Niet alleen interactie tussen mens en computer Op World Interaction Design Day was de Hogeschool Utrecht een verzamelplek voor de IxDA (Interaction Design Association). In samenwerking met ons lectoraat brachten zij interaction designers van over de hele wereld samen om werkervaringen met elkaar te delen. Dit ging onder andere over inclusief,

Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

In de tijd dat je opstaat en op je werk aankomt, heb je al met een scala aan recommender systemen te maken gehad. Een muziekdienst om een kickstart aan je dag te geven, een gepersonaliseerde nieuwsfeed die je op de hoogte houdt van wat je interesseert en zelfs een app als Google Maps die je

Zomerupdate missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand

Eerder dit jaar is mission chair Aletta Smits begonnen met haar onderzoek naar hoe je de gebruiker de controle beter terug kunt geven over recommender systemen en op welke manier kun gebruikers controle kunt geven. In de onderstaande podcast blikt ze terug op de bevindingen en ervaringen die ze opdeed tijdens het leiden van deze