Niemand kan ontkennen dat het internet mediaconsumptie flink heeft veranderd. De papieren krant vind je steeds minder, terwijl digitaal het nieuws je om de oren vliegt. Net als dat journalistiek zich aanpast aan de nieuwe mediavormen, doet datajournalistiek hier aan mee. En worden nieuwe generaties journalisten hier al voor klaargestoomd.
In de missie Designing Datavisualisaties zijn verschillende velden voorbijgekomen waarin datavisualisaties een grote rol spelen. Op academisch vlak, in fitness trackers, maar ook in journalistieke producties. Waar we met de Grafiekpolitie keken naar fouten die wel eens in datavisualisaties sluipen, spraken we met Erik van Gameren van het NRC over de ontwikkeling van datavisualisaties in de journalistiek. En hoe het ontwerpen hiervan over de jaren heen met de journalistiek is meeveranderd.
Als je niets wil missen, volg ons dan op LinkedIn en YouTube om overal van op de hoogte te blijven.
Hou de komende tijd ook de website in de gaten, want we zijn zeker van plan de komende tijd meer te publiceren over dit onderzoek!
De producties voor deze missie worden ondersteund door redacteur Luuc ten Velde.