Technologiebedrijven steken veel tijd, geld en energie in het aanbieden van advies aan gebruikers. Spotify, bijvoorbeeld. Dat platform beschouwt de Discover Weekly-lijst, waarin gepersonaliseerd advies gegeven wordt als een van haar beste diensten. Techwatchers zijn zo enthousiast over Discover Weekly dat ze zeggen dat Spotify je muzieksmaak beter kent dan je eigen familie. Maar ervaart de gemiddelde gebruiker dat ook zo? Jullie reacties op Aletta’s eerste blogpost suggereerden in ieder geval van niet en toen we de straat op gingen om de stemming te peilen bleek ook dat veel mensen twijfels hebben bij de kwaliteit van de aanbevelingen.
Waar komt dit verschil vandaan? Wat verwachten we eigenlijk van Spotify? Leggen we de lat hoger dan bij onze eigen vrienden? Hoeveel goede aanbevelingen moet een dienst doen voor ze ons helemaal grijpt? En hoeveel slechte aanbevelingen kan de dienst maken voordat we haar afschrijven? Of zit het in de manier waarop de aanbevelingen gepresenteerd worden? Zou Spotify haar aanbevelingen moeten inpakken met een strikje er om en verhaaltje erbij waarom juist jij naar deze muziek moet luisteren? We lezen hier graag hoe jij er over denkt!
Wordt vervolgt! Dus houd ons zeker in de gaten en laat een bericht achter in de reacties hieronder. Onze eigen mission chair Aletta hoort graag van je.
De producties voor deze missie worden ondersteund door redacteur Remi Terhorst
Bekijk hier de andere items van deze missie:
Hoe Spotify jouw muzieksmaak bepaalt
De werking van algoritmes van dating apps
Berekeningen van aanbevelingssystemen
[…] mensen oproept: wat het inhoudt, hoe het werkt, hoe het tot bepaalde aanbevelingen komt. In deze video gingen we de straat op en legden we de twijfels en verwarring aan onze mission chair Dennis voor. […]