Missie 13: Rethinking Behaviour Change Technology
De app-stores staan er vol mee: zelf-hulp apps, die beweren dat ze jouw slechte gewoontes kunnen verbreken, en helpen met het maken van de veranderingen die jij in je leven wil aanbrengen. Dat doen ze op allerlei manieren, waar je als leek blind in gelooft. Logisch natuurlijk, want jij staat aan het begin van die
Missie 12: Designing Datavisualisaties
Een afbeelding met informatie, de kans is groot dat je ze wel eens voorbij ziet komen. In nieuwsberichten, op sociale media, video’s of bij het opzoeken van specifieke informatie. Datavisualisaties zijn dagelijkse kost, maar de gebruikers worden niet altijd goed bediend. In onze twaalfde missie, Designing Datavisualisaties, gaan we daar onderzoek naar doen. Daarbij staat
Missie 11: Enterprise UX
Bedrijfsmedewerkers krijgen vaak te maken met bepaalde software, maar deze sluit niet altijd aan bij de wensen of capaciteiten van de medewerker. Lectoren van de Hogeschool Utrecht Xander Lub (Organisaties in Digitale Transities) en Koen van Turnhout (Human Experience & Media Design), zijn op World Usability Day een onderzoek gestart naar de bruikbaarheid van bedrijfssoftware.
Missie 10: Recommender systemen, de mens en AI hand in hand
In de tijd dat je opstaat en op je werk aankomt, heb je al met een scala aan recommender systemen te maken gehad. Een muziekdienst om een kickstart aan je dag te geven, een gepersonaliseerde nieuwsfeed die je op de hoogte houdt van wat je interesseert en zelfs een app als Google Maps die je
Missie 9: Outside looking in
Recently, a group of students were talking about AI misgendering black women and being unable to identify Asian people. They remarked: “Maybe these functions weren’t intended for them, so they shouldn’t complain.” To say that I was shocked is an understatement. How could they think that? Six months before, another group of students and I
Missie 8: Mijn vriend de robot
Er worden steeds meer chatbots en robots gebruikt in de publieke sector. Kinderen en tieners komen in het onderwijs en de zorg in toenemende mate in contact met bots. De kunstmatige ‘buddies’ kunnen worden gebruikt om te leren rekenen, maar kinderen willen soms ook hun hart bij hen kunnen luchten. Daarom wordt het steeds belangrijker
Missie 7: Grip op de AVG van je game
Wat als je als gameontwikkelaar eenvoudig zelf in een half uurtje kunt zien of je ontwerp van je game voldoet aan de eisen die de AVG stelt aan je game? Een deel van de Nederlandse gameontwikkelaars en ontwerpers houdt zich bezig met het bouwen van serieuze games. Ze realiseren zich heel goed dat bij het
Missie 6: De gebruiker aan het stuur
Dialoog tussen mens en algoritme. Dingen die ik doe beginnen vaak vanuit een verwondering: “Goh, hoe maak je nou een eetbare hot sauce met de ‘Carolina Reaper’, de heetste peper van de wereld?”, “Goh, hoe kan AI ingezet worden om te ondersteunen in het schrijven van een Dungeon and Dragons verhaal?”. Ook deze missie kwam
Missie 5: Dear human, can I actually help you?
Up until a few years ago, I did not care much about Conversational Interfaces all that much. Chatbots I would avoid altogether. To me Siri was laughable. Its mistakes made me, and my friends laugh when it would fail to understand my accents and Alexa a finicky device no serious person would use for a
Missie 4: Word ‘ik’ steeds meer een bot?
Bij het horen van bots gaat mijn geheugen graven in het verre verleden. Welke associatie heb ik met bots, wat toch een afkorting is van robots? Ik moet gelijk denken aan series en films waarin ik deze als eerste ben tegen gekomen. Mijn herinnering gaat terug naar Robocop, Terminator, Wall-E, Star Wars en Star Trek, dus films en series
Missie 3: Grover in 3D. Is dat een goed idee?
“Hello! It is me, your lovable friend Grover. Come over here towards me, come closer.” Via Virtual Reality (VR) brillen zien kleuters het blauwe pluizige karakter uit Sesamstraat vrolijk naar hen zwaaien. Afgesloten van de werkelijke wereld komt VR-Grover een stuk groter en realistischer over dan zijn TV-versie. Ook kan VR-Grover tot het puntje
Missie 2: Data Bias as an Emerging Challenge in the Digital Society
How to Build Inclusive Digital Technology? Imagine trying to unlock your phone with your fingerprint, but it just won’t scan it because your thumb is too small. Or you keep repeating the same phrase over and over again, but your mobile phone’s voice assistant still doesn’t “understand” what you’re trying to say. Some of us are familiar with these kinds of glitches that lower our user experience. Mostly,
Missie 1: HELP, Spotify begrijpt me niet!
Het is donderdagavond. De laatste aflevering van het laatste seizoen van een fijne serie op Netflix is afgelopen. Het is niet laat, en zeker niet zo laat dat je al naar bed wilt, maar niet zo vroeg dat je nog overweegt de deur uit te gaan. Wat nu? (Pak een boek, hoor ik mijn moeder roepen). Het
De missies van HEMD 2020
Voor het schooljaar 2019-2020 heeft het lectoraat Human Experience & Media Design 4 missies geformuleerd. Missies zijn uitdagingen die wij zien in onze online omgeving, die we samen met volgers, bedrijven, docenten en studenten willen uitdiepen. We doen daarbij gaandeweg online verslag. Help! Spotify begrijpt mij niet! Deze missie gaat over system die mensen advies